Indrukken

4 december 2019 - Jersey City, New Jersey, Verenigde Staten

Vandaag was een dag van indrukken. Juist waar gisteren de indrukken eigenlijk wegbleven, zijn ze vandaag in alle hevigheid langs gekomen.

Ik moest vanmorgen denken aan de uitleg van Mirjam (die van de rondleiding) over hoe mensen hier leven. Mensen leven hier op schulden. Zodra een jong volwassenen klaar is met zijn studie (lees college), heeft diegene een schuld van 180-280.000$. Oef. Alles wordt hier gefinancierd door een creditcard (waar iedereen er minstens 1 van heeft), tegen een rente van ruim 20%. Ik heb hier maar 1 woord voor: bijzonder.. En vooral blij dat dat niet in onze Nederlandse cultuur zit.

Wat ook niet bij ons erin kan, is het hoge drama-gehalte. Alles is overdreven, een caissière die vraagt hoe het met je gaat. Het is een beleefdheidsvorm, maar ik als blonde doos ga in eerste instantie er serieus op in. Ik werd raar aangekeken (gebeurd wel vaker, merk ik..). Een man met een bloedneus op Grand Central: een ruimte van ca. 10 meter om hem heen is afgezet door 6 medewerkers en er komt politie bij aan te pas.. Bijzonder..

Maar ik dwaal af.

Gisteravond zijn we nog naar Times Square geweest, dit stond nog hoog op het lijstje! Het leek wel midden op de dag met al die verlichting, maar je kijkt je ogen uit! En je weet niet waar je moet kijken! Wauw! Lekker laat terug naar onze sauna (hotel) met de afspraak uit te slapen. Dus om 7.00 uur waren we allemaal klaarwakker! Dan kan je net zo goed aan de dag beginnen!

Dus wassen, aankleden, ontbijten en onze ondergrondse vriend weer in! Het plan was om naar de ferry te gaan, dus aangekomen bij South Ferry de ferry naar Staten Island genomen. Deze is gratis (hou ik van) en komt redelijk in de buurt van onze Lady Liberty, die wij liefelijk hebben omgedoopt tot Dame met Prada tas. Ligt aan de stand van de hand. Mooie foto’s kunnen maken met de grote mensen lens op de camera! Een uurtje doorgebracht op Staten Island, waar ook veel te zien in: politieagent die lekker spelletjes doet op zijn telefoon, prachtige honden van de security en Russische dames met teveel drank op. Op de terugweg was het een stuk kouder, maar weer gelukt wat mooie plaatjes te krijgen! Ook het uitzicht op Manhattan is breathtaking! Geen woorden voor!

Voor de verandering hebben we bij aankomst op Manhattan eens niet de ondergrondse genomen, maar een bus! Met de kaarten die we hebben, kan je ook gratis met de bus (nogmaals, ik hou er van!). Weer hele andere dingen gezien, Chinatown, heel groot ziekenhuis en verpouperde woonwijken. Niet alles is rozengeur en maneschijn.

Uitgestapt op 44 St. Gelukkig beginnen we de logica van de straten en Avenues door te krijgen! Mocht tijd worden! Het plan was om vanuit hieruit naar Times Square te lopen, Yvon was gisteravond niet mee geweest, dus we gaan voor de herhaling! Dan zie je opeens het Crystler gebouw (wauw) en kom je uit op Grand Central (treinstation). Dubbel wauw! Als je daar naar binnenloopt, valt je kaak op de grond en kan je niets meer uitbrengen! Ik heb veel foto’s gemaakt, maar die doen geen recht! Dit moet je gewoon zien!

Daarna verder gaan lopen richting 42 St, maar eerst gestrand in Bryant Park (alles met minstens 3 bomen is een park of bos, ach ja). Lekker even over het kerstmarktje gestruind en gekeken naar de ijsbaan. Dat is ook wel een dingetje hier, maar leuk om naar te kijken. En weer onze missie voort gezet. Aangekomen op Times Square heerlijk rond gelopen, even lekker geshopt (even met dollars strooien) en dan is het opeens 20 uur en doen de voetjes toch wel pijn. Dus nu lekker in onze sauna, mijn verhaaltje maken en de dag doorlopen. Het is heerlijk om hier te zijn zonder plan, we kijken per dag wat we willen. Het is niet mogelijk om alles te zien, dan kan je beter pakken wat je leuk vindt!

1. Wilma:
    4 december 2019
    Echt wat kun jij mooi schrijven!
  2. Karin Jonkman:
    4 december 2019
    Heerlijk om jullie belevenissen zo te lezen, ik heb er gewoon een beeld bij en inderdaad Amerika is het land van uitersten! Geniet er van😘
  3. Marien:
    4 december 2019
    Super gaaf wederom! Hoelang blijven jullie??
    New York staat ook op mijn bucketlist 🤩
  4. Lia Klooster:
    4 december 2019
    Wederom een prachtig verhaal meis, schiet regelmatig in de lach. Leef met jullie mee en ben benieuwd naar jullie foto's.... knuffel
  5. Paulien:
    4 december 2019
    Heel leuk om mee te genieten! DikkeX
  6. Jos&paulien:
    😀😉👍👍